Persbericht
Euro Nordic aangesteld als agent voor de nieuwe en snelle containerlijndienst van Tailwind
Met het vertrek van ms. Wiking op 18 juli jl uit China, is de nieuwe rederij Tailwind Shipping Lines, officieel gestart met haar container lijndienst activiteiten. In Nederland treedt Euro Nordic op als General Agent voor Tailwind Shipping Lines. Sinds de oprichting van Euro Nordic in 1999, heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een gerenommeerd scheeps- en lijndienstagent in de Nederlandse en Belgische zeehavens. Daarnaast is Euro Nordic ook actief als een allround logistieke dienstverlener en heeft zich als zodanig gespecialiseerd in totale logistieke concepten voor verschillende markten.
Naast het uitvoeren van de traditionele lijndienst agentuur werkzaamheden is de samenwerking tussen Tailwind en Euro Nordic gericht op het faciliteren en coördineren van een complete en efficiënte logistieke container stroom naar de klanten van Tailwind.
Kees Groeneveld, CEO van Euro Nordic, is verheugd dat Tailwind voor zijn bedrijf Euro Nordic als agent heeft gekozen. “Tailwind is een dedicated niche carrier en dat sluit precies aan op de filosofie van Euro Nordic. Een niche speler is minder geïnteresseerd in de grote volumes maar geeft prioriteit aan een solide betrouwbaarheid en toegevoegde waarde voor de klanten. Dat is precies de ambitie van zowel Tailwind en Euro Nordic.
Op 18 augustus wordt ms. Wiking, het eerste schip van de nieuwe Duitse rederij Tailwind Shipping, in Rotterdam verwacht. Tailwind is deze nieuwe container lijndienst tussen drie havens in China, (Taicang, Ningbo en Da Chang Bay) gestart en richt zich op de markt van verladers die betrouwbaarheid en snelle transittijd belangrijk vinden.
Jan Grossbruchhaus, Trade Manager bij Tailwind Shipping, zegt dat de laatste jaren veel verscheping uit China en Azië met maanden vertraging op bestemming in Europa zijn aangekomen omdat de containers constant werden doorgerold. Gevolg hiervan was dat veel producten te laat aan de winkels aangeboden konden worden of dat industriebedrijven productie moesten aanpassen als gevolg van een tekort aan grondstoffen.
Tailwind zal zich daarom richten op een gelimiteerd aantal klanten met vaste solide ladingstromen tussen Europa en China, aan wie een gegarandeerde aanvaart mogelijkheid aangeboden zal worden.
Tailwinds’ Panda service zal worden uitgevoerd met vier schepen met een capaciteit van 5.000 TEU elk. In Europa worden er drie havens Koper, Barcelona en Rotterdam één keer per 16 dagen aangelopen.
Met een transittijd van 18 dagen tussen de laatste haven in China, Da Chang Bay en eerste haven in Europa, Koper, kan deze snelle en betrouwbare dienst ook een alternatief zijn voor de spoorverbindingen tussen China en Europa. De transittijd voor export ladingen van Rotterdam naar China zal 28 dagen bedragen.
De schepen zullen de ECT Terminal op de Maasvlakte aanlopen. Voor een snelle, duurzame en efficiënte aan- en afvoer van de containers zijn afspraken gemaakt met West Brabant Corridor en EGS. Middels de fixed window mogelijkheden voor de binnenvaart bij ECT, kan het merendeel van de containers binnen enkele dagen afgevoerd worden naar de verschillende inland terminals.